ASOS MATERNITY....OG DEN SLAGS

WEEKEND TUR TIL HÆRVEJEN MED BØRN

Turen var sponsoreret af Hærvejen – og mange tak for det

For et par weekender siden drog min lille familie og jeg på en dejlig weekendtur til Hærvejen, hvor vi fik indhaleret et lille stykke Danmark, hvilket vi længe har haft lyst til.

Min mand og jeg har flere gange talt om at tage på ferie I Danmark. Her er så mange smukke steder – og når man som os er ærke-københavnere med både sommerhus og begge vores familier tilknyttet her, er det ofte ikke ret mange anledninger, der fører os på den anden side af sundet. Vi er dog begge opvokset med forældre, der har taget med rundt i Danmark – og det kunne vi godt tænke os at gøre med vores datter også.

Vi elsker at gå ture og da min datter går i skovbørnehave og er ude hver eneste dag i alt slags vejr, er det efterhånden lige før, hun er sejere end os, når det kommer til naturoplevelser. Er vejret samtidig i top – som det viste sig at være denne weekend på Hærvejen – så findes der vel næppe noget bedre sted at holde en lille ferie, end i Danmark? Vi synes det ikke.

VORES WEEKEND

Fredag:
Vi ankom fredag til Skovdal Kro 2 km fra Jelling, der ligger naturskønt lige ved Fårup Sø. Her var lige præcis alt, hvad vi trængte til efter en hektisk uge i storbyen. Totalt fred og ro. Vi spiste aftensmad ude på terrassen med udsigt lige ned til søen og en masse fritgående kvæg, som min datter var yderst interesseret i. Da det var blevet sent efter en lang køretur (der var meget trafik ud af byen en fredag eftermiddag, måske man med fordel kunne tage af sted en torsdag næste gang?), spurgte vi, om vi kunne få kaffe og kage serveret need på vores lille værelse, der lå på kroen, så vi kunne få puttet barn inden trætheden blev helt kritisk. Ingen problemer! De var i det hele taget så søde på Skovdal kro.

Vi fik derfor fornøjelsen af at side på vores egen lille terrasse med første parket ud til de buede marker og se aftensolen gå ned med en kop kaffe i hånden og et tæppe. Ret magisk. Vi havde begge taget computer med, da de optimistiske by mennesker her regnede med at både blogge og skrive artikler fra dobbeltsengen, men ingen af os gad åbne dem. Vi sad bare mutters alene ud til markerne hele aftenen og snakkede og mærkede roen indfinde sig helt ned i maven. Virkelig tiltrængt!

Lørdag:
Lørdag morgen kørte vi først til Kongernes Jelling for at se Jellingestenen. Oplevelsescentret er kun 1 år gammelt – og fint velegnet til både børn og voksne. Efterfølgende kan man evt. løbe nogle ture op og ned af højene. Det var ikke helt oplagt for den gravide her, men min datter havde stor morskab ud af det. Der er i øvrigt gratis entre. Hærvejen byder på masser af fine oplevelser for både den historieinteresserede og naturelskeren. Hærvejen krydser noget af Danmarks smukkeste natur og går tværs gennem nogle af Danmarkshistoriens vigtigste fortidsmonumenter. Så det er med at vælge ud, hvad man vil se. Vi lod derfor også vores datter bestemme en smule.

haervejenIMG_7806

Derfra kørte vi nemlig til Givskud Zoo. Valget stod mellem det eller Legoland. Begge steder, som vi vidste vores datter ville elske og ikke har oplevet før. Det endte med Givskud Zoo efter eget ønske – hun ELSKER dyr. Og da vi ved indgangen fik udleveret en CD til bilen med Sebastian fra dyreprogrammerne på Ramasjang, der gav info om alle dyr, var der ikke et øje tørt. Vi brugte ret meget tid der, virkelig en god oplevelse. Bestemt anbefalelsesværdigt! Især Dinosaur området vakte stor jubel. Hun er meget stolt over at have set dinosaurer. Og så kunne man grave efter guld, hvorefter man fik det smeltet om til sin egen guld medalje. Hun elskede det.

Det var afsindig varmt – faktisk 29 grader! Så selvom vi havde alle mulige ideer planlagt hjemmefra med steder, vi kunne besøge, endte vi efter 5 timer i Givskud Zoo med en tur på stranden! Vi trængte alle til at blive kølet ned. Alle mand var i vandet. Og hold nu op en strand!

Hvidbjerg Strand var virkelig en børnevenlig strand med sandbund og lavvande, så langt man kunne tænke sig. Det blev seriøst aldrig rigtig dybt. Da vores datter ikke er den vilde vandhund, desværre (Hun er faktisk rigtig bange for vand), var det en kæmpe sejr af de helt store, at hun sad derude i en time og legede upåvirket. Men kombinationen af det lave varme vand og den bløde sandbund, var helt ideel for hende.

haervejen3IMG_7826

Om aftenen gik vi en tur I sommerheden og aftensolen ved Vejle Ådal, der er et rigtig skønt naturområde og som udgjorde det for en perfekt afslutning på en helt perfekt dag.

Søndag:
Om søndagen kørte vi til Tinnet syd for Nørre Snede (½ times kørsel nord for Vejle), hvor to af Danmarks største vandløb, Gudenåen og Skjern Å, har sit udspring få hundrede meter fra hinanden. Her ligger Tinnet Krat – en smuk fredet naturskov med tusind år gamle egetræer. Skoven har samtidig en af Danmarks tætteste koncentrationer af kildevæld. Igen var vi afsindig heldige med vejret – og vi vandrede rundt i område, legede ved kilderne og tættere på Morten Korch idyl kommer man det nok næppe.

Vi havde egentlig også talt om at leje cykler – og om at aflægge Kulturmuseet Spinderihallerne et besøg. Men vores program endte altså med at se ud som ovennævnt, da vejret kun tillod udendørs aktiviteter. Vi havde virkelig den bedste weekend og ikke på et eneste tidspunkt åbnede vi vores arbejdsmail eller computer. Og ikke på et eneste tidspunkt tænkte vi på at gøre det. Sådanne weekender skal vi helt sikkert tage flere af!

Og selvom ikke alle weekender tilbyder høj sol og 29 grader I Danmark, så har Hærvejen virkelig noget smuk natur og nogle gode kulturoplevelser at byde på – også sammen med børn. Vi kunne sagtens finde på at afsætte en hel uge næste gang – og så vandre endnu mere! Havde vi ikke en gravid mave og en 5-årig med, ville vi helt sikkert gerne prøve at vandre hele Hærvejen på 6-7 dage. Det skulle altså være en ret fantastisk oplevelse! Men nu tog vi altså børne-light udgaven denne gang 😉