BOGLANCERING: 40 UGER EFTER

ELLIOTS BARNEDÅB: PØLLER & ØLLER

hotdogparty_4img_5742hotdogparty_3

I weekenden holdt vi barnedåb for vores lille Elliot. 10 måneder er han nu, så det var ved at være på tide, synes vi. Sjældent har jeg været så presset op til en fest. Vi havde stort set alle tænkelige benspænd imod os. Kirken og præsten, der skulle døbe ham kunne kun den ene dato, hvorfor det endte på i søndags. Som så viste sig at være samme dag, hvor den ene halvdel af København var afspærret på grund af gennemgående halvmaraton, mens den anden halvdel var afspærret på grund af bil-fri søndag. Vejret så heller ikke ud til at blive ret godt. Og stedet vi havde lejet, som lå lige i ”orkanens øje” midt i Kødbyen, var pludselig også lejet ud lørdag aften, hvorfor vi ikke kunne komme og stille ting op og gøre klar aftenen inden. Og da vi skulle være i kirken søndag kl. 09.30 med to børn, gjorde det det mildt sagt meget svært at få alt logistik omkring afvikling til at gå op.

Heldigvis endte det hele med at gå så fint, så fint.

Da vi er en meget stor familie, alle med rigtig mange børn – og en meget stor venne-gruppe, alle med endnu flere børn, så bliver sådanne her arrangementer hurtigt ret omfattende. 136 mennesker var vi. 40 børn. Jeg gentager lige; 40 børn! Holy Moly.

Derfor vidste vi allerede, da vi begyndte at planlægge barnedåben, at vi ikke ville holde en ’klassisk’ barnedåbsfest. Der ville ganske enkelt være alt for meget arbejde og logistik i det, og alene mad og opdækning mm., ville blive enormt omfattende. Derfor besluttede vi os hurtigt for det enkle koncept: Pøller & Øller. Vi fandt de rå lokaler i Kødbyen, som lå tæt på kirken og centralt for de fleste, med åbne arealer omkring, hvor alle børn kunne løbe og lege. Vi lejede en pølsevogn, en kaffevogn, skaffede et fadølsanlæg og krydsede fingre for godt vejr.

hotdog_11hotdogparty_6img_5746

Det var helt som det lyder. Enkelt, ukompliceret, afslappet, høflig selvbetjening og tilfældig minglen rundt. Ingen bordplan, ingen faste pladser, ingen tallerkner, bare en pølsevogn, lidt kolde øl og vand, kaffe i lange baner, lidt snold og søndagshygge, mens ungerne løb og legede med sæbebobler, balloner og bolde.

Det med at leje en pølsevogn og en kaffevogn var så perfekt. Vi havde slet ikke kunnet nå at stå og tage os af det selv. Der var så mange gæster, vi gerne ville få talt med og med en baby på armen og en 6 årig rundt om benene, havde det været et stort stress element, hvis vi skulle have stået og lavet mad/kaffe selv. Også selvom man måske tænker, at kaffe er en lille ting. Men til 136 mennesker var det blevet ret omfattende. Også blot det at finde kander, kopper, kaffekande, mælk mm. Få det fragtet ud – og rengjort bagefter. Her skulle vi jo intet foretage os, andet end at stille os lidt i kø til kaffen 😉 Og så er det tilmed god kaffe! Og da han var færdig efter 4 timer, så kørte han igen – med alt skraldet. Win.

Dem der ikke havde tid til og mod på en lang dag, kunne blot svinge forbi til en pølse og et søndagskram, mens andre slog sig ned og brugte nogle timer i eftermiddagssolen med os i de rå og rustikke rammer. Det var helt perfekt. Vi havde lejet de rå lokaler ved 5E og Spisehuset ved siden af, så der var plads til alle, skulle vejret vise sig fra sin tarvelige side. De fleste hang dog ud udenfor, hvor der også er borde og bænke, men det fungerede ret godt, da der kom de to små byger.

hotdog_9hotdogparty_2

Vi må have været meget heldige? Eller nogen har holdt hånden over os? De sindssyge billeder jeg har set rundt omkring af vejret, føles helt surrealistiske, når jeg kigger på vores egne billeder – ganske kort derfra? Vi havde en enkelt byge. Varede måske ti minutter. Og så en igen fire timer efter. Men intet i nærheden af de dér monster hagl, jeg har set gå viralt på facebook og det var stadigt fuldt muligt at stå udenfor og spise sin hotdog. Og solen skinnede tilmed alt imens. Virkelig skørt faktisk.

Sidst, men ikke mindst, så blev vi reddet af gode venner. Hvor er det dog guld værd, man har sådan nogen! For de var nemlig så søde at tage derud og pynte op mens vi var i kirken, så det hele stod fint, da vi ankom fem minutter inden resten af gæsterne. Åh, hvor var jeg dog taknemmelig for det. Vi havde aldrig nået det selv! Så dejligt at have søde venner, der hjælper én i nøden.

hotdog_7img_5743hotdog_8

Elliot klarede både dåben og dagen så fint. Er ret imponeret over ham, faktisk. Han gik fra arm til arm og smilede med sine tandløse gummer til nær og fjern, mens alle skulle dikke-dikke og han fandt sig i alt fra hæklet dåbskjole, vand i hovedet og katolsk højmesse til 136 menneskers hovednusseri, børnekrammere og ballon-balring i stort omfang. Han så ligefrem ud til at nyde det.

Pynten var bare holdt på en minimum, jeg havde købt lidt balloner, nogle vimpler, et par store helium hotdogs balloner og så var der popcorn og slik holdt i temaet til ungerne. Jeg husker de små mini burgere fra min egen barndom, så de SKULLE naturligvis med 😉 For at blive i temaet havde jeg fundet rød-ternede servietter og små hotdog klistermærker, som man kunne bruge som navneskilt på sit øl krus, når der skulle fyldes op fra fadølsanlægget.

Alt i alt en dejlig, uhøjtidelig og afslappet barnedåb, hvor der var plads til alle, både dem med og uden børn, dem der var mest til et hurtigt visit – og dem, der brugte det meste af søndagen med os i “vores egen” lille oase midt i København. Rigtig skønt.

hotdogparty_1hotdogparty_5hotdog_10

   

2 kommentarer

  • Kristinna

    Det er den barnedåb, der er til at forstå. Smult koncept! Hvilket lokale i Kødbyen er det mon? Og hvem skal man have fat i for at leje det?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Guldlog

      Mange tak, vi endte også med at være rigtig glade for den løsning:) Stedet hed hhv. 5E og Spisehuset, de to lokaler ligger op ad hinanden, vi var nødt til at leje begge for at være sikre på, at alle kunne være der. Jeg tror du kan finde alle oplysninger, hvis du googler det:-)

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Næste indlæg

BOGLANCERING: 40 UGER EFTER